Save the date: symposium Digitalisering

Samen met het Huygens Instituut voor Nederlandse Geschiedenis organiseert de SAE op 1 juni 2017 het symposium “Digitalisering en de praktijk van het academisch erfgoed”. Het symposium vindt plaats bij de VU in Amsterdam.

Symposium  Digitalisering en de praktijk van het academisch erfgoed

Nieuwe Burroughs-computer arriveert bij het Rekencentrum van de TU Eindhoven, 1976. Foto: Archief TU/e
  • Wanneer: donderdag 1 juni 2017, 09.30 – 17.00 uur.
  • Waar: Vrije Universiteit Amsterdam

Thema’s

  • Born digital – wat te doen met digitale archieven
  • Ontsluiting en presentatie van digitaal academisch erfgoed
  • Publieke participatie – over de effectiviteit van crowdsourcing
  • Privacy – het recht om vergeten te worden

 

 

 

 

Meld je nu aan


Achtergrond

Juan Luis Cebrián, lid van de Club van Rome, liet zich ooit in bezorgde termen uit over de oprukkende digitalisering van onze cultuur. Want hoewel hij zag dat digitalisering precisie en eenvoud bevorderde – vanuit academisch oogpunt een belangrijk winstpunt – zou deze ook ten koste gaan van de nuance.

Dat was in de jaren negentig. Kunnen we, twintig jaar later, zeggen dat Cebriáns vrees waarheid is geworden? Halen we in de praktijk de ambities die we met het digitaliseren van – in ons geval – academisch erfgoed wilden bereiken? Of is de aard van het materiaal zodanig dat we nog steeds worden geconfronteerd met grote praktische en inhoudelijke obstakels? En zoja, wat zijn die obstakels en zijn ze te overwinnen?

Met onder meer die vragen in het achterhoofd organiseert de Stichting Academisch Erfgoed in samenwerking met het Huygens Instituut voor Nederlandse Geschiedenis op 1 juni 2017 het symposium “Digitalisering en de praktijk van het academisch erfgoed”.

Op deze dag willen we het digitaal academisch erfgoed van verschillende kanten te belichten: van de problematiek rond born digital hoogleraar archieven tot het gebruik van publieksparticipatie voor de online presentatie van objecten en verhalen. Het symposium heeft een praktische insteek, waarbij we van vooral elkaar willen leren door het delen van ervaringen.