Dijksterhuislezing 2018

Dit jaar organiseert de SAE haar symposium en Dijksterhuislezing in samenwerking met de Universiteit Wageningen. De vijftiende Dijksterhuislezing zal op vrijdag 12 oktober worden uitgesproken door prof. Adriaan Geuze, landschapsarchitect en buitengewoon hoogleraar aan de universiteit van Wageningen.

Voorafgaand aan de lezing zal een symposium worden georganiseerd rondom het onderwerp: de invloed van de wetenschap op de openbare ruimte in Nederland.

Save the date

  • Vrijdag 12 oktober, 12-17 uur.
  • Locatie: Schip van Blaauw, voormalig Laboratorium voor Plantenfysiologie

 

Overzicht Dijksterhuislezingen

De Dijksterhuislezing is vernoemd naar de internationaal vermaarde wetenschapshistoricus Eduard Jan Dijksterhuis (1892-1965), die zich zowel op het gebied van de natuurwetenschappen als op dat van de humaniora bewoog. De Dijksterhuislezing is een initiatief van de Stichting Academisch Erfgoed.

2004 – Vincent Icke (UL): Christiaan Huygens in de onvoltooid verleden toekomende tijd.

2005 – Herman Pleij (RUG): Vergeten om te overleven of Onthouden om te bestaan.

2006 – Herman Philipse (UU): Hoe leggen we in de toekomst ons verleden vast?

2007 – Gerard Rooijakkers (UvA): Gedachtegoed: De culturele biografie van het academisch leven.

2008 – Salomon Kroonenberg (TUD): De stenen achterna.

2009 – Harm Beukers (UL): Over Drakenbloed en Drakentanden.

2010 – Wijnand Mijnhardt (UU): Tussen publiek en ivoren toren.

2011 – Douwe Draaisma (RUG): Het academisch geheugen.

2012 – Ruth Oldenziel (TU/e): Collecting today for tomorrow.

2013 – Piek Vossen (VU): Het nieuws van vandaag is het erfgoed van morgen.

2014 – Doeko Bosscher (RUG): Van visioen tot desillusie en terug. De kern van het hedendaagse academische milieu.

2015 – Carla Rita Palmerino (RUN): E.J. Dijksterhuis, veerman tussen exacte wetenschap en literaire cultuur.

2016 – Ernst Homburg (UM): Limburgse wetenschappelijke collecties, hun teloorgang en wederopstanding, 1750-2000

2017 – Erik Kwakkel, (UL): Academisch Erfgoed in het digitale tijdperk: Wat wil de gebruiker?